fbpx

Onze vakantie naar Friesland

Onze vakantie naar Friesland 1024 768 Frutsel

Steeds meer organisaties mogen de deuren openen en mogen we er weer op uit! Fijn…… want dat vele wandelen en fietsen hebben we wel gehad. Of niet? Leuk om je te vertellen over onze vakantie naar Friesland met onze kinderen een paar jaar geleden.

Waarom op vakantie naar Friesland?

Friesland… onze buurprovincie. Eerlijk gezegd was ik er nog nooit echt geweest. Wij gingen vroeger vaak wandelen in Overijssel of op de Veluwe. Friesland sloegen we over. Wij hebben lang in Nijmegen gewoond en toen was Friesland ook veel te ver weg. Nu weer weer in Dronten wonen is het dus de hoogste tijd om deze provincie met haar elf steden te ontdekken.

Waar kun je slapen tijdens je vakantie naar Friesland met kleine kinderen?

Wij hadden een huisje geboekt bij Landal Esonstad in het noordelijkste puntje van Friesland. Op de grens met Groningen en vlakbij de Waddenzee. Aan het Lauwersmeer. Een autovrij park met prachtige huisjes. Ook kinderhuisjes! Met een paar gezellige restaurantjes, een zwembad en een binnenspeeltuin. Plus een aanlegplaats voor de boot naar Schiermonnikoog. Wij zijn overigens helemaal niet in het Nationaal Park Lauwersmeer geweest. Het schijnt daar schitterend te zijn, maar we zijn er simpelweg niet aan toegekomen.

Modelspoormuseum Sneek

Dag 1 van onze vakantie en de regen valt met bakken uit de hemel. We besloten om naar het Modelspoormuseum Sneek te gaan. Niet zozeer vanwege de modeltreinen maar omdat ze speciaal voor deze regenachtige vakantie een lego tentoonstelling hebben. Wij hebben helemaal niets met treinen, maar onder het motto “we hebben museumkaarten dus de entree is toch gratis” hebben we toch een rondje gelopen. Musea zijn altijd leuk. Kinderen mogen op knopjes drukken, er is altijd wel iets wat je leuk vindt, dus we hebben ons goed vermaakt. Daarna naar de Lego tentoonstelling en kinderen mochten zelf bouwen. Nou dat hebben we geweten. Ik denk dat ze zo’n anderhalf uur hebben zitten bouwen. Ach… het regende toch….

Daarna even een rondje door Sneek gewandeld, geshopt en heerlijk gegeten bij ‘Onder de Linden’ in het centrum van Sneek. Het ’twaalf uurtje’ is zeeeer aan te raden. Later nog een paar keer terug geweest en altijd deze heerlijke lunch besteld.

Het is overigens nog wel een stukje rijden van Esonstad naar Sneek. Friesland is een behoorlijke grote provincie. Maar wij kiezen altijd de toeristische route door dorpjes en door weilanden. Ik klink nu misschien als een oude oma maar ik kan dan enorm van zo’n autorit genieten.

Benieuwd wat onze favoriete musea zijn >

Een bezoekje aan Pieterburen

De grens over naar Groningen voor een bezoekje Pieterburen. Veel over gehoord, maar nog nooit geweest. Erg leuk om met de kinderen rond te kijken en veel te leren over de Waddenzee en de zeehonden. Buiten hadden ze een prachtige grote natuurspeeltuin met veel water en modder waar je heerlijk kon spelen en picknicken.

Vakantie naar Friesland, dus op naar Schiermonnikoog

Vanuit Esonstad gaat er eenmaal per week een boot naar Schiermonnikoog, maar die dag zou het vreselijk hard regenen. Wij zijn dus een andere dag gegaan, maar ook deze opstapplaats is vlakbij. De boot is natuurlijk al een hele beleving! Op de boot kwamen we een collega tegen en hij adviseerde om vanuit de haven naar het dorpje te wandelen en daar fietsen te huren. Je kunt ook fietsen huren bij de haven, maar deze waren veel te duur zei hij. Nou dat hebben we geweten hoor…… Het was echt een flinke wandeling (de heenweg was het nog wel leuk, maar ’s avonds was het echt niet meer grappig, zo lang lopen) en eenmaal aangekomen in het dorp waren alle fietsen verhuurd. We waren te laat… Mijn advies is dus om vooraf via internet fietsen te huren, zeker als het de hele week regent en ze maar 1 mooie dag voorspellen. En ja…gewoon huren in de haven, want de wandeling naar het dorpje is veel te ver voor die kleintjes.

Ze hadden nog 1 damesfiets voor mij, 1 kinderfiets voor Ayden en dat was het. Geen fiets voor Andy en Benjamin. Tenzij we interesse hadden in de KLOMP. Een fiets die meer voor de sier stond. Nou die wilden we wel hoor en wat hebben we een bekijks gehad onderweg zeg. Een gelukje! Alles toch nog goed gekomen.

We hebben de volledige dag rondjes gefietst. We hebben het hele eiland door gecrost en alles gezien. Onderweg af en toe stoppen en genieten van het uitzicht. De dag was helaas zo voorbij. Nog steeds één van de mooiste dagen uit ons leven. Klinkt heel sentimenteel, maar dat was het echt.

Natuurmuseum Friesland

Weer een dag regen dus naar het Natuurmuseum Friesland. Een groot museum in het centrum van Leeuwarden waar je alles leert over de natuur. Een zeer kindvriendelijk museum met als hoogtepunt een 15 meter lang skelet van een potvis! Heel leuk museum!! We komen zeker terug.

Een wandeling door Dokkum met kinderen

Nog een dagje Dokkum gedaan. Prachtige stad met mooie wandelpaden. Eindelijk weer een zonnetje, dus snel even een terrasje gepakt.

Dokkum is 1 van de 11 Friese steden en wij doen een 11stedentocht langs de 11fonteinen. Nieuwsgierig wat dat is?

En toen was de week weer voorbij. Op de terugweg nog even eten aan het IJsselmeer bij Beach Club Lemmer. Dat betekent papa en mama op het terras en de kinderen op het strand 🙂

Vakantie naar Friesland…een provincie voor kinderen

Conclusie: Friesland is zeer kindvriendelijk, veel te doen, prachtige natuur, lieve mensen, mooie taal en we komen zeker terug. Friesland is anders dan de andere provincies qua boerderijen, dorpjes en natuur. En natuurlijk altijd de zee in de buurt. Ik wist overigens niet dat er (nauwelijks) stranden zijn en dat het verschil tussen eb en vloed zo enorm groot is. Ik heb mijn ogen uit gekeken! Met dank aan Kidsproof Fryslan voor alle tips.